"Nauczyciel musi być jak promień, którego ciepło aktywizuje, ożywia i zaprasza..." M. Montessori

 

"Mów dziecku, że jest dobre, że może,że potrafi..." J.Korczak

Moja praca to życiowa pasja. Jej źródłem były moje kilkuletnie, społeczne działania w latach wczesnej młodości na rzecz dzieci z domów dziecka.

Z zamiłowania jestem etykiem. Zawód nauczyciela wybrałam świadomie, jako człowiek dojrzały o ukształtowanym systemie wartości. Jego ideałom pozostaję nadal wierna.
Przez wiele lat swojej pracy zawodowej niezłomnie poszukiwałam alternatywnych form nauczania, ponieważ sztywne struktury systemu oświaty nie odpowiadały mi. Moi uczniowie lubili różnorodne formy zajęć: zielone szkoły, wycieczki, przedstawienia teatralne, programy artystyczne, konkursy. Chciałam, aby czas szkoły był okresem bogatym w piękne, życiowe doświadczenia. Byłam zawsze rzecznikiem dziecka - ucznia, idealistą przekonanym, że każdy nauczyciel uczy swoją osobowością, tym, kim jest, co ceni, co uważa za ważne, jaki system wartości wyznaje.

Pedagogika Marii Montessori i system wychowawczy Janusza Korczaka niosą ze sobą ideały niezmiernie mi bliskie. Najistotniejsze różnice to podejście do dziecka i wychowania oraz specjalnie przygotowane otoczenie pełne ciepła i miłości. Dziecku towarzyszy umiłowanie porządku i pracy, spontaniczna koncentracja, przywiązanie do rzeczywistości, umiłowanie ciszy i samodzielnego działania, inicjatywa i chęć dokonywania wyborów, spontaniczna samodyscyplina i radość. Świat jest uporządkowany i klarowny a w otoczeniu istnieją jasne granice i zasady.

Wykształcenie:

  • Uniwersytet Warszawski Wydział Pedagogiczny - studia wyższe magisterskie nauczyciel nauczania początkowego
  • Uniwersytet Warszawski-studia podyplomowe Wspomagania Dzieci z Problemami Rozwojowymi - reedukator, pedagog terapeuta
  • Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie - studia podyplomowe Konstruowania i Ewaluacji Programów Nauczania - specjalista
  • Polski Instytut Montessori w Warszawie - Certyfikat Nauczyciela Montessori
  • Instytut Doskonalenia Kadr Kierowniczych "Edukacja" - kwalifikacje w zakresie zarządzania oświatą 

Publikacje internetowe:

  • Program wspomagania rozwoju: "Przezwyciężanie zaburzeń w pracy z dzieckiem nadpobudliwym i zahamowanym"
  • Tworząc system motywacyjny, dobrałam obszary umiejętności, w taki sposób, aby były zróżnicowane tematycznie. Dzieci mają różne uzdolnienia i możliwości, ale każde chce być w czymś dobre. System motywacyjny ma im to umożliwić. Każde dziecko powinno mieć szansę zaistnienia w swojej ulubionej dziedzinie. System motywacyjny ma dawać możliwość odniesienia sukcesu, zachęcać do doskonalenia się w różnych sferach, zdobywania nowych umiejętności, a przede wszystkim motywować do pracy nad sobą…
  • Program terapii pedagogicznej: "Przezwyciężanie zaburzeń w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych"
  • Wywiad Anity Karwowskiej w e-metro: "Zaufania uczymy od najmłodszych lat"
  • Forum Polskiego Towarzystwa ADHD - wykład: "Przezwyciężanie zaburzeń emocjonalnych"

Doświadczenie zawodowe w profesji nauczycielskiej odgrywa zasadniczą rolę w kontaktach z dziećmi. Za bardzo ważne osiągnięcie uważam opracowanie i wdrożenie autorskiego programu wychowania „Przezwyciężanie zaburzeń w pracy z dzieckiem nadpobudliwym i zahamowanym.” Dzięki niemu mogłam prowadzić klasę autorską, której przewodnią myślą było motto J. Korczaka „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”. Program ten owocował zdrowiem emocjonalnym dzieci, wywoływał radość wśród rodziców, stanowił też wzór postępowania z dzieckiem trudnym. Także opracowanie programu terapii pedagogicznej „Przezwyciężanie zaburzeń rozwojowych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” pozwoliło na wdrożenie kompleksowych i szczegółowych rozwiązań dydaktycznych.

Praca nauczyciela nauczania początkowego w połączeniu z umiejętnościami terapeutycznymi czyniła prowadzenie zespołów klasowych w szkole podstawowej bardzo wartościowym i satysfakcjonującym zajęciem, a także znacznie podnosiła efektywność nauczania. Przez wiele lat była to moja radość. Współpraca z Polskim Towarzystwem Dysleksji i Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, udział w konferencjach i szkoleniach pozwoliły mi na zdobycie rozległej wiedzy terapeutycznej i poznanie różnorodnych metod pracy, m. in.:

  • „Zastosowanie „Metody 18 struktur wyrazowych” w reedukacji dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu” p. E. Kujawy.
  • „Nowe spojrzenie na ortografię. Glottodydaktyka.” prof. dr hab. B. Rocławskiego
  • „Diagnostyka psychologiczna trudności w uczeniu się” prof. dr hab. J. Kostrzewskiego.
  • „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki” prof. dr hab. E. Gruszczyk–Kolczyńskiej.
  • „Metoda Dobrego Startu” prof. dr hab. M. Bogdanowicz.
  • „Patomechanizm zaburzeń emocjonalnych, ich różne objawy i metody terapii” dr A. Kozłowskiej.
  • „Diagnoza i terapia zaburzeń grafomotorycznych - terapia ręki w teorii integracji sensorycznej” mgr Z. Przyrowskiego
  • „Arteterapia dzieci z trudnościami w uczeniu się”
  • „Neuropsychologiczne koncepcje dysleksji”
  • „Problemy dysleksji w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej”
  • „Konstruowanie indywidualnych programów terapeutyczno-rozwojowych”
  • „Trening percepcji wzrokowej, jako metoda diagnozy i przezwyciężania trudności w nauce.”

Dużą satysfakcję dawała mi praca w Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora w Pułtusku, gdzie mogłam przekazać swoją wiedzę i doświadczenie oraz zamiłowanie do nauki dzieci matematyki. Opracowałam nowatorski program dydaktyczno-wychowawczy szkoły życia i przyjaźni dla maluszków w wieku 2,5 do 6 lat „Ogródek Marysieńki” obejmujący skorelowane ze sobą zasadnicze dla rozwoju dziecka grupy zajęć. Przeznaczony był do realizacji w specjalistycznej placówce oświatowej dla dzieci w wieku przedszkolnym.


Po wielu latach konwencjonalnego nauczania w sposób zawodowy zainteresowałam się Pedagogiką Marii Montessori, gdyż jestem przekonana, że „nauczyciel musi być jak promień, którego ciepło aktywizuje, ożywia i zaprasza”.


Publikacje:

  • Ćwiczenia: "Radzę sobie coraz lepiej" Zeszyt A, B, C, Wyd. Nowa Era sklep.nowa era - Ćwiczenia

Fragmenty autorskich materiałów merytorycznych:

…Praktyka nauczycielska dowodzi, że tradycyjna szkoła zauważa, podkreśla, a nawet wzmacnia słabe strony u dziecka. Zbyt łatwo ocenia się ucznia negatywnie, widząc jego liczne niedoskonałości, zapominając, że każdy człowiek a więc i każde dziecko ma w sobie mnóstwo zalet. Nawet, kiedy sytuacja jest niezmiernie trudna: uczeń ma rozległe, głębokie i sprzężone ze sobą trudności w nauce, można podkreślić i wyeksponować jego pracowitość, sumienność, wytrwałość i zaangażowanie...

...Warto, aby nauczyciel pamiętał, że programy nauczania we współczesnej szkole są niezmiernie trudne i obszerne, a tempo pracy bardzo szybkie, znacznie przekraczające możliwości przeciętnego ucznia. Taka sytuacja wywołuje wiele problemów wychowawczych związanych z niskim poczuciem własnej wartości ucznia, jego bezradnością oraz brakiem akceptacji i uznania w oczach nauczycieli, rówieśników i rodziców. Akcentowanie słabości dziecka - zwłaszcza na forum klasy - podcina mu skrzydła...

..Czytanie i pisanie należą do elementarnych umiejętności umysłowych, które warunkują wszelkie uczenie się. Umiejętność obcowania z książką, która jest zasadniczym celem czytania, umożliwia poznanie przeszłości i teraźniejszości, pozwala korzystać z dorobku kulturowego całych pokoleń i wyrabia właściwy stosunek do przyszłości. Umiejętność czytania to kluczowe zagadnienie edukacji szkolnej i często poważny problem metodyczny...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zmiana ustawień w popularnych przeglądarkach

Internet Explorer 9.0

Z menu przeglądarki (prawy górny róg): Narzędzia > Opcje Internetowe > Prywatność, przycisk Witryny. Suwakiem ustawiamy poziom, zmianę zatwierdzamy przyciskiem OK.

(Więcej na stronie o przeglądarce Internet Explorer)

Mozilla Firefox

Z menu przeglądarki: Narzędzia > Opcje > Prywatność. Uaktywnić pole Program Firefox: „będzie używał ustawień użytkownika”.
O ciasteczkach (cookies) decyduje zaklikanie – bądź nie – pozycji Akceptuj ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Mozilla Firefox)

Google Chrome

Trzeba kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji „Prywatność” trzeba kliknąć przycisk Ustawienia treści. W sekcji „Pliki cookie” można zmienić następujące ustawienia plików cookie:
Usuwanie plików cookie
Domyślne blokowanie plików cookie
Domyślne zezwalanie na pliki cookie
Domyślne zachowywanie plików cookie i danych stron do zamknięcia przeglądarki
Określanie wyjątków dla plików cookie z konkretnych witryn lub domen
(Więcej na stronie o przeglądarce Chrome)

Opera

Z menu przeglądarki: Narzędzie > Preferencje > Zaawansowane.
O ciasteczkach decyduje zaznaczenie – bądź nie – pozycji Ciasteczka.
(Więcej na stronie o przeglądarce Opera)

Safari

W menu rozwijanym Safari trzeba wybrać Preferencje i kliknąć ikonę Bezpieczeństwo. Tu wybiera się poziom bezpieczeństwa w obszarze ,,Akceptuj pliki cookie”.
(Więcej na stronie o przeglądarce Safari)